Sunday, December 28, 2008

Historien om ostekurvene

Jeg har tre meget underlige kurve på mit juletræ, det er på grund af deres historie:
Da jeg var en lille pige, var det ret almindeligt, at forretningerne uddelte reklamejulekalendere og andre ting. Vi børn var som en flok sultne skader der kastede sig over dem. Den lokale ostebutik havde 1959 et, for os børn, særligt attraktivt tilbud, det var små ark med julekurve der var reklame for bukooste. Jeg syntes at de var yndige, og fik tusket mig adskillige til.
Selv min meget tolerante mormor foreslog, at jeg satte hankene på nogle andre kurve; men det var jo kurvene som jeg var vild med.
De kom på familiens sagesløse juletræ, det gjorde de også året efter. Så var jeg kommet i den alder hvor jeg indså at de nok ikke var så smarte; men det syntes min lillesøster at de var, så de fortsatte med at komme på juletræet flere år. Mange år senere fortalte min mor, at hun havde fået et kompleks: hun kunne ikke se et juletræ uden at tænke på ost.
For en del år siden fandt jeg de sidste tre i mine bedsteforældres hjem, det kunne jeg ikke modstå.

A story about cheesebaskets

I have some strange baskets on my christmas tree, it is because of their history:
When I was a little girl, the lokal shops had christmas calenders and other goodies for children. We children colected like little squirrels. In 1959 the lokal cheeseshop had some advertisment christmas baskets, to cut out. I thought that they were Marwellous, and managed to get more than one (sneaky as I were, i went into the shop several days to get some more).
The family werent so happy, even my rather tolerant grandmother suggested that I used the handles on some other baskets. In my oppinion, that showed that she did not understand anything.
I insisted, that the baskets should be hanged on the christmas tree, and the next year too. The I reached the age, where I maybe could see that they not were that lovely, but my little sister still liked them, so the strange tradition continued another two years. Many ears later, my mother confessed, that she had a compleks about christmas trees: They allways made her think about cheese spread.
Some years ago, I found some left in my grandparents home, and couldnt resist to take them home.



4 comments:

Nina said...

Slik en hyggelig fortelling :). Må smile av din mamma og ost/juletre. Surfet inn på bloggen din her nå i kveld. Så fin :)

Anonymous said...

I love it! So glad you found some and have them for your tree!

Ginger said...

What a great story so sweet.Thank you for telling us it.What a great family story to pass down.
hugs ginger

Unknown said...

What a great story to share to your grand children !